آسیب شناسی نماز مدارس
آسیب شناسی نماز مدارس
آسیب های ناظر به عملکرد مربیان پرورشی
💢 ادامه قلمرو مخاطب شناسی
⭕️مسائل و مشکلات اجتماعی دانش آموزان
✍ دانش آموزان از نظر اجتماعی، در دورههای مختلف، ویژگیهای متفاوتی دارند. گوناگونی این ویژگیها، باعث میشود که مربیان پرورشی، با آنان به تناسب آن ویژگیها، رفتار متفاوت داشته باشند؛ حتی ممکن است از نظر اجتماعی، در یک دورة مشترک، برخی از دانش آموزان با برخی دیگر متفاوت باشند.
👌بعضی سازگار و برخی ناسازگارند، عدهای پایبند به ارزشهای عرفی و هنجارگرا و برخی دیگر، بی اعتنا به هنجارها و ارزشهای اجتماعی هستند. ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز، در خانه و محیط زندگی قابل جستجو است. مربیان باید با ریشهیابی مشکلات اجتماعی دانش آموزان، به حل آن کمک نمایند.
مثالهای زیر، نمایی از مشکلات اجتماعی و ریشههای آن را نشان میدهد: مواردکامل نبوده و برای مثال چند مورد عنوان می گردد:
👈 افراد ناآرام، پرخاشگر، دروغ گو و…، غالباً محصول خانوادههایی هستند که نزاع و درگیری بر آن حاکم است؛ از این رو در برخورد با دانش آموزانی که از این مشکلات رنج میبرند، باید ریشه آن را جستجو و در حل آن کمک نمود.
👈 درمحلههای فاسد، زمینه برای گستاخی و بی قیدی نسبت به هنجارهای اجتماعی بیشتر وجود دارد. دانش آموزانی که از نظر خلق اجتماعی ناسازگار نشان میدهند ممکن است به دلیل مشکلات اجتماعی و محیط زندگی چنین شده باشند.
👈 فقرو یا غنای بیش از حد مادی و فرهنگی خانواده، یکی از ریشههای اساسی مشکل اجتماعی دانش آموزان است.